Interpelacje

38. W sprawie planowanej organizacji dzielnicowej oświaty na rok szkolny 2017/2018

Dnia 30.12.2016 r. wraz z innymi członkami Klubu Radnych Niezależnych złożyliśmy interpelację w sprawie planowanej organizacji dzielnicowej oświaty na rok szkolny 2017/2018

Sejm i Senat RP uchwalili w grudniu 2016 zmiany w Prawie Oświatowym doprowadzające do likwidacji od września 2017 gimnazjów oraz wydłużenia edukacji w szkołach podstawowych. Istotnym aspektem tej zmiany jest to, że gimnazja były objęte rekrutacją opartą o wyniki egzaminów, a więc duża część uczniów mogła i w praktyce kontynuowała naukę poza obwodem rejonowym, gdy tymczasem szkoły podstawowe były i pozostaną jednostkami posiadającymi obowiązek przyjęcia wszystkich dzieci z własnego rejonu. Stąd, przytłaczająca większość obecnych uczniów szkół podstawowych będzie po szóstej klasie kontynuować naukę w tej samej placówce. Dla wilanowskiej sieci oświatowej, składającej się z 5 szkół podstawowych, a tylko 2 gimnazjów, reforma oznaczać będzie zwiększenie liczby uczniów w szkołach podstawowych, szczególnie w tych trzech z nich, które budynku gimnazjum nie posiadają.

Aktualnie obowiązujące przepisy nakładają także na samorząd lokalny obowiązek zapewnienia miejsc w przedszkolach wszystkim dzieciom, które w danym roku kalendarzowym kończą 3 rok życia. Równocześnie zachowane zostaje prawo rodziców 6-latków do wyboru edukacji przedszkolnej (zerówka) lub rozpoczęcia nauki w pierwszej klasie, co nakłada w praktyce obowiązek organizacji zarówno zerówek, jak i klas pierwszych dla tego samego rocznika. Od decyzji dzielnicy będzie zależeć, czy zerówki będą tworzone / utrzymane w szkołach podstawowych, czy też tworzone w przedszkolach.

Od lutego 2017 baza przedszkolna dzielnicy ma zostać powiększona o 150 miejsc w nowo otwartym przedszkolu przy Międzypokoleniowym Centrum Edukacji przy Radosnej, a od września 2017 o nowe przedszkole przy ulicy Zdrowej mające przyjąć dodatkowo 250 dzieci. Równocześnie Wilanów pozostaje dzielnicą o największym względnym przyroście naturalnym w Warszawie, a także posiadającą bardzo wysokie dodatnie saldo migracyjne, a więc dzielnicą, w której lawinowo rośnie liczba dzieci objętych obowiązkiem przedszkolnym i szkolnym.

W kontekście powyższych zmian w Prawie Oświatowym, otwieranych nowych przedszkoli, a także utrzymującej się presji demograficznej, zwróciliśmy się z prośbą o przedstawienie szczegółowej informacji na temat planowanej przez Dzielnicę organizacji pracy placówek oświaty w Wilanowie w roku szkolnych 2017/2018, a także oszacowanie liczby uczniów oraz liczby oddziałów na poszczególnych etapach edukacji dla poszczególnych szkół i przedszkoli, w tym określenie planowanych współczynników zmianowości.


Prosiiiśmy w szczególności o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania dot. roku szkolnego 2017/2018:

1. Czy obecne obwody rejonowe szkół ulegną zmianie, czy też pozostaną praktycznie identyczne z obecnymi? Prosimy o przedstawienie uzasadnienia dla wybranego wariantu.
2. Czy oddziały zerówek będą organizowane jak dotąd w szkołach podstawowych, czy też w przedszkolach? Co przemawia za proponowanym rozwiązaniem?
3. Jaka jest planowana liczba dzieci w poszczególnych grupach przedszkolnych w poszczególnych przedszkolach i jak ta liczba ma się do danych PESEL? Prosimy o przedstawienie danych w postaci tabelarycznej (przedszkola / grupy przedszkolne, liczba dzieci wynikająca z danych PESEL, planowana liczba dzieci).
4. Jaka jest planowana liczba dzieci w poszczególnych klasach szkoły podstawowej i obecnego gimnazjum (0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, II klasa gimnazjum, III klasa gimnazjum) dla każdej z pięciu szkół? Jak te liczby mają się do danych PESEL? Prosimy o przedstawienie danych w postaci tabelarycznej (szkoły / poszczególne klasy, liczba dzieci wynikająca z danych PESEL, planowana liczba dzieci, planowana liczba oddziałów).
5. Jakie są planowane współczynniki zmianowości w poszczególnych szkołach? Prosimy o przedstawienie danych w postaci tabelarycznej (szkoła podstawowa / estymowany współczynnik zmianowości).
6. Jaki procent dzieci opuszczających wilanowskie szkoły podstawowe kontynuował do tej pory naukę w wilanowskich gimnazjach, a więc pozostawał w wilanowskim systemie edukacji, a jaki procent wybierał gimnazja zlokalizowane poza Wilanowem (np. w innych dzielnicach)? Prosimy o przedstawienie tej informacji na podstawie historycznych informacji za lata poprzednie.
7. Jaki procent miejsc w wilanowskich gimnazjach wypełniały do tej pory dzieci niezamieszkałe w dzielnicy Wilanów (np. mieszkające w Konstancinie czy innych przyległych gminach lub dzielnicach Warszawy)? Czy dobrze rozumiemy, że będą one kontynuowały naukę aż do skończenia III klasy gimnazjum?

Powiązane informacje

Skontaktuj się!

W celu omówienia spotkania:

Numer telefonu: +48 691 017 171

Adres e-mail: joanna@doradztwopolityczne.pl

Zapisz się do newslettera!

Włącz swój javascript, aby przesłać ten formularz