07.11.2016 Spotkanie z Dyrektorem ZDM w sprawie poprawy ruchu na skrzyżowaniu Al.Wilanowska Dolinka Służewiecka


Wraz z kilkoma osobami z SMMW uczestniczyłam w spotkaniu z Dyrektorem Łukaszem Twardowskim, odbywając interesującą i konstruktywną rozmowę.
 
W nawiązaniu do ustaleń, przedstawiliśmy listę propozycji do weryfikacji przez ZDM w zakresie poprawy sytuacji na tym "wyjątkowym" skrzyżowaniu. Informacja o naszych ustaleniach spotkała sie także wśród mieszkańców z ogromnym entuzjazmem (dyskusja na Facebook, na profilu SMMW), co dowodzi faktycznej potrzeby zmian w tym rejonie.
 
Wysłalismy także pismo z wnioskiem dot. udrożnienia przejazdu w prawo z wykorzystaniem ul. Fosa do Al. Wilanowskiej.
 
Tematy spotkania:
 
a.       ZDM i SMMW zdają sobie sprawę z bardzo trudnej sytuacji na skrzyżowaniu al. Sikorskiego, Dolinka Służewiecka, al. Wilanowska w obu kierunkach. ZDM   przeprowadził na wniosek dyr. Twardowskiego  badania w ciągu dnia (13.10) w trzech porach: szczyt poranny 7:30-8:30, międzyszczyt 11.00-12.00 oraz szczyt popołudniowy 16.00-17.00 Wyniki analiz zostały przekazane przedstawicielom SMMW.
UWAGA SMMW - badania powinno się przeprowadzić także po godzinie 17.00 kiedy korki w Dolinie Służewieckiej i al. Wilanowskiej od Mokotowa osiągają apogeum – Mordor pracuje dłużej niż do 16 .
b.      Skrzyżowanie jest obecnie jednym z trzech najbardziej nieprzejezdnych / zakorkowanych skrzyżowań w Warszawie. Czasy przejazdu przez nie przekraczają pół godziny.
c.       ZDM stoi na stanowisku, że najlepszym rozwiązaniem byłoby wybudowanie skrzyżowania wielopoziomowego. Na to nie ma przede wszystkim czasu – tj. skrzyżowanie to byłoby realnie wybudowane w momencie planowanego oddania POW (inna sytuacja komunikacyjna). Stąd jest zgoda, iż należy podjąć pilnie kroki w celu poprawy w obecnych realiach, w ramach istniejących pasów jezdni.
d.      Cykl zmiany świateł na skrzyżowaniu wynosi około 116 sekund i jest bliski maksymalnemu czasowi przyjętemu w Warszawie tj. 120 sekund. Czasy powyżej cyklu 120 sekund powodują irytację u kierujących / uczestników ruchu.
e.      Wszystkie kierunki ruchu, a już na pewno al. Wilanowska w obu kierunkach, mają założone pętle indukcyjne / skrzyżowania akomodacyjne. Dodatkowo cykle są asynchroniczne i zmieniane w ciągu dnia.
f.        Przeanalizowaliśmy (nie mam danych) wartości długości trwania cykli dla poszczególnych kierunków w szczytach porannym i popołudniowym. Występują niewielkie różnice w długości zielonego światła dla al. Wilanowskiej rano i popołudniem (odpowiednio dłuższe zielone światło dla kierunków rano – od Miasteczka, popołudniem z Mokotowa) natomiast są to różnice niewielkie (2-4 sekundy, przy kilkunastu sekundach trwania zielonego światła). Jest to pole do weryfikacji.
g.       Weryfikacja ta może być utrudniona przez zamontowane pętle, które same dostosowują długości trwania cykli. Naszym problemem jest tutaj kultura ruszania spod świateł (a raczej brak tejże). Pętle przy dużych przerwach pomiędzy samochodami (wolne ruszanie, szukanie biegu) przerywają trwanie zielonego światła (brak / wolny ruch).
h.      Skrzyżowania z ruchem akomodacyjnym  uniemożliwiają zamontowanie sekundników (dyskusja o sensowności tego rozwiązania  / sekundniki tylko do ruszania  - odliczanie do zmiany światła czerwonego).
i.         Temat przebudowy skrzyżowań, możliwość poszerzenia o dodatkowe pasy, wcześniejszych skrzyżowań w Dolince (z Nowoursynowską / Wałbrzyską), przejazdu przy Muzeum Kowalstwa ( Wniosek w załączeniu).
j.        Ostatnią ważną rzeczą  są komentarze w raporcie. W związku z tym, że ruchy w każdym z kierunków, o każdej porze badania, są porównywalne tj. np. aleją Wilanowską czy do Miasteczka, czy w stronę Mokotowa porusza się około 1000 – 1400 pojazdów w ciągu godziny; te komentarze, które opisują kolejki z danych kierunków w odpowiednich porach są podstawą do wnioskowania o zmiany w rozkładzie cykli świateł – dotyczy al. Wilanowskiej (większe zróżnicowanie czasowe – rano, popołudnie) + ew. ruchy Dolinka / al. Sikorskiego.
 
  Z dalszych obserwacji po spotkaniu :
a.       Kolejne obserwacje skrzyżowania i korków, skłaniaja nas do wniosków, że absolutną makabrą jest skręt z Dolinki w al. Wilanowską. Dolinka ma w stronę mostu Siekierkowskiego tylko trzy pasy do wysokości alei, mimo, że za nią do Św. Bonifacego ma już cztery.
b.      Tak więc mamy dwa pasy do jazdy na wprost oraz jeden wiecznie nieprzejezdny do skrętu w prawo do Miasteczka Wilanów. Bez przebudowy tego wlotu (poszerzenie do czterech pasów od mostka przed skrzyżowaniem, niewiele się poprawi (cykle świateł nie będą zmieniane albo w ogóle, albo na tyle, aby ten ruch usprawnić).
c.       Uważamy też, że poważny swój "wkład" ma oczywiście skrzyżowanie Wałbrzyska / Nowoursynowska – w szczególności samochody skręcające w lewo z Wałbrzyskiej w stronę mostu i Wilanowa.
d.      Prośba o przeanalizowanie możliwości odbarczenia skrętu w prawo ul. Fosa. Dodatkowo proponujemy przeanalizować blokadę wjazdu z ulicy Fosa w Dolinkę oraz przebudowa wjazdu z Dolinki na skrzyżowanie (z prawego pasa tylko skręt w prawo do Miasteczka), dodanie pasa do skrętu w prawo lub po lewej stronie do jazdy na wprost i skrętu w lewo.
e.        Oczywiście zmiana świateł zielonych pomiędzy porankiem a popołudniem w Al. Wilanowskiej – wyraźne zróżnicowanie faz dla ruchu Wilanów  / Mokotów.
 

Czekamy więc na decyzje ZDM w tej sprawie

Powiązane informacje

Skontaktuj się!

W celu omówienia spotkania:

Numer telefonu: +48 691 017 171

Adres e-mail: joanna@doradztwopolityczne.pl

Zapisz się do newslettera!

Włącz swój javascript, aby przesłać ten formularz