Działania w tym zakresie prowadzę od początku mojej kadencji - można to prześledzić w moich Interpelacjach do Zarządu, wpisach na FB oraz na tej witrynie. Czasami wystarczy telefon i niedoinformowany reklamodawca zdejmuje swoje ogłoszenie, czasem wymaga interwencji ZDM - reklamy w pasie ruchu drogowego, lecz czasami Zarząd dzielnicy tłumaczy się brakiem możliwości egzekwowania nielegalnie zamieszczanych reklam na posesjach.
W tym celu przesłałam pismo a kolejno umówiłam się na spotkanie w Biurze Architektury i Planowania Przestrzennego Urzędu Miasta st. Warszawy z Dyrektorem - Panem Wojciechem Wagnerem. Zależało mi na tym, by jednoznacznie określić instytucję, która jest odpowiedzialna za prawne i skuteczne działania w tym zakresie.
Pragnę zwrócić uwagę, że zgodnie z Uchwałą Rady Miasta Stołecznego Warszawy z dnia 29.03.2012 roku w sprawie utworzenia parku kulturowego pod nazwą „Wilanowski Park Kulturowy” , przegłosowanego w poprzedniej kadencji przez Radę Dzielnicy Wilanów został utworzony Wilanowski Park Kulturowy w celu zintegrowanego zarządzania i szczególnej ochrony historycznie ukształtowanej przestrzeni krajobrazu kulturowego wilanowskich zabytków wraz z wyróżniającą się okoliczną przyrodą. Z założenia miał on pełnić funkcję rekreacyjną, wypoczynkową, turystyczną i edukacyjną nie tylko dla mieszkańców pozostałych części Warszawy, lecz także dla odwiedzających Stolicę gości z Europy i świata. Granice Parku Kulturowego zostały jasno określone w Załączniku do uchwały, obejmując zespoły pałacowe w Wilanowie z Morysinem, na Ursynowie, Natolinie i Gucin Gaju wraz z ich otoczeniem.
Uchwała wprowadziła określone zakazy i ograniczenia, jednak sposób ochrony Parku Kulturowego, w tym szczegółowe wskazania miały zostać określone w planie ochrony Parku Kulturowego sporządzonym i zatwierdzonym odrębną uchwałą Rady Miasta St. Warszawy(§ 3.1). W terminie jednego roku od dnia podjęcia uchwały Prezydent Miasta Stołecznego Warszawy zobowiązany był do sporządzenia Planu ochrony Parku Kulturowego(§3.2). Do dziś taki plan nie powstał, nie ma więc żadnego sposobu egzekwowania założeń uchwały, czy też osób/instytucji odpowiedzialnych za funkcjonowanie w praktyce ochrony tego krajobrazu kulturowego.
Pan Dyrektor Wagner potwierdził, iż zna problem - władze dzielnicy jak i miasta borykają się ze znacznymi ilościami nielegalnie stawianych tablic, napisów czy ogłoszeń reklamowych – w tym także niezgodnie z podjęta uchwałą wprowadzającą Park Kulturowy w Wilanowie. Nie ma jednak żadnego sposobu walki z nimi bez jasno określonych zasad czy wskazań w Planie ochrony. Dyrektor zobowiązał się skontaktować w tym celu z Miejskim Konserwatorem Zabytków by wyjaśnić problem odpowiedzialności wynikającej z tej uchwały.
Jednocześnie, w związku z przedłużającymi się procedurami odnośnie uchwalenia planów miejscowych zagospodarowania przestrzennego dla wielu terenów Wilanowa uchwalony Wilanowski Park Kulturowy jest dużą przeszkodą w realizacji remontów obiektów (w tym także zabytkowych) znajdujących się na jego obszarze. W związku z powyższym zaproponowałam Panu Przewodniczącemu Komisji Kultury, Promocji i Dziedzictwa Historycznego oraz Przewodniczącej Komisji Środowiska, Ekologii i Rolnictwa Rady Dzielnicy Wilanów m. st. Warszawy by zorganizowali posiedzenie połączonych obu komisji merytorycznych. Dostrzegam bowiem pilną potrzebę zawnioskowania (w uchwale, której przygotowałam projekt) do Prezydent Miasta o sporządzenie i zatwierdzenie Planu ochrony Wilanowskiego Parku Kulturowego, wynikającego z podjętej przez Radę Miasta Stołecznego Warszawy uchwały z dnia 29.03.2012 roku. Przewodnicząca Komisji Środowiska jest otwarta na propozycję i czeka tylko na kontakt ze strony Przewodniczącego Komisji Kultury, który od dnia 28 listopada(kiedy został poinformowany przeze mnie o inicjatywie) zapoznaje się z tematem. Nie bardzo rozumiem co stoi na przeszkodzie - czyżby partyjne układy?